Het gehele schoonmaakproces rondom de gites lijkt makkelijker dan het is. Gasten kunnen de optie “schoonmaak” reserveren of zelf de gîte bij vertrek schoon achterlaten. Zelf heb ik de vermoeiende eigenschap dat ik op vakantie, bij aankomst, eerst alle serviesgoed ga afwassen omdat ik daarna pas ongedwongen overal gebruik van kan maken. Wie zegt mij dat de vorige huurder niet last minute met een theedoek waar de wc bril mee schoongeveegd is een glas heeft afgedroogd? Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik heb de eigenschap overal vies van te zijn van mijn vader geërfd, net als de afkeer van eetgeluiden en aan vingers likken. In mijn loopbaan als wijkverpleegkundige heb ik allerlei handigheidjes bedacht om met deze lastige eigenschap om te gaan. Bij het oor uit koffiekopjes drinken die ik zelf achteruit de kast haalde en snel nog even omspoelde bijvoorbeeld. Zogenaamd genieten van koekjes en chocolaatjes die ik als een soort van goocheltruc zo in mijn achterzak kon laten verdwijnen. Vaak ben ik voor dit soort van praktijken gestraft omdat de vergeten chocolaatjes gingen smelten met alle gevolgen van dien.
Als gasten de gîtes schoongemaakt achterlaten gooi ik het serviesgoed toch nog een keer door de vaatwasser en ik loop alles nog een keer na. Afgelopen maanden heb ik een aantal schoonmaak problemen getackeld:
– Ik heb ontdekt dat de spinnen in Saint Julien de Lampon een de dag voordat nieuwe gasten aankomen enorm veel webben aanleggen. Zo lijkt het of er weken niet is schoongemaakt. Nu ik deze bende doorheb heb ik de gewoonte aangenomen om pas op dag van aankomst van nieuwe gasten te stofzuigen en dweilen.
-Niet alleen in doucheputjes zitten haren, ook in wastafelstops.
-Stofzuigers kunnen enorm stinken, vooral als er hondenharen mee zijn opgezogen. We hebben nieuwe steelstofzuigers gekocht zonder stofzuigerzak. Ik zorg dat de reservoirs leeg zijn als nieuwe gasten komen. Niemand zit te wachten op het vuil van een ander met de daarbij behorende geur!
-De typisch authentieke Perigordijnse muren in de Dordogne, zijn spinnenragvangers door hun grove structuur. Je ziet ze echter niet goed als je ervoor staat maar als je in bed ligt en omhoog kijkt wel! Dat is de truc om ze te achterhalen en vervolgens weg te halen.
-In schoongemaakte toiletten moet je de bril omhoog laten en de borstel laten zitten. Dat is een teken voor de gasten dat er na de schoonmaak geen gebruik meer van gemaakt is.
-Om enige spanning in het schoonmaken in te bouwen start ik soms net te laat. De deadline dat de nieuwe gasten komen moet zodanig getrotseerd worden dat ik nét mijn emmers en schoonmaakmiddelen vertrokken ben als ze aankomen.
-Ik speel ook vaak het spel dat ik door een denkbeeldige hygiëne commissie via camera’s in de gaten gehouden word of ik me wel aan alle protocollen houd. Ik noem dat “het wakend oog”. Geen idee waar dat vandaan komt, ik had dit ook altijd als wijkverpleegkundige als ik mensen waste. In de kamer hing dan een soort van denkbeeldige camera die in de gaten hield of ik alle kiertjes en speeltjes en gaatjes wel waste. Ik denk dat het gewoon mijn geweten is. Er zijn verschillende varianten die ik aan de hand van mijn humeur kies: bij de ene variant krijg ik enorme boete als er onverhoopt vuil wordt gevonden, de andere variant looft hoge prijzen uit als er geen fouten gevonden worden. Er is nog een derde variant waarbij drie vuiligheden worden aangebracht in de gîte die ik moet vinden. Dit kan bijvoorbeeld een teennagel zijn precies op een voeg van een tegel ligt of een krulhaartje op een molton of vingerafdrukken op de zijkant van de broodrooster.
-Schoonmaken is sowieso een stuk leuker met harde leuke muziek.
Tot nu toe krijgen wij steeds, één keer uitgezonderd, 5 sterren in de beoordelingen voor hygiëne. Die ene keer was bij onze eerste gasten en die hadden vier sterren gegeven. Ik was hier enigszins verbolgen over omdat ik bij de eerste gasten werkelijk ALLES schoongemaakt had. Na enige twijfel heb de gasten (beetje kinderachtig vond ik zelf) toen toch privé gemaild met de vraag wat er nodig was geweest om 5 sterren te geven. Ik kreeg tot mijn opluchting als antwoord dat ze per ongeluk 4 sterren gegeven hadden in plaats van vijf.